Afvaleducatie: geef het goede voorbeeld!

20 augustus 2018
Afvaleducatie - Onderwijs - Afvalinzameling - Afval scheiden

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Een mooi moment om na te denken over de educatieve onderwerpen en themaweken voor het nieuwe schooljaar. Een interessant onderwerp is natuurlijk afvaleducatie. Het is namelijk zeer belangrijk dat wij de toekomstige generaties leren hoe zij het best met hun afval om kunnen gaan. Jong geleerd is immers oud gedaan! We willen de aarde natuurlijk zo goed mogelijk beschermen, zodat alle toekomstige generaties hier ook nog lang van kunnen genieten. Door ook op school aandacht te besteden aan het scheiden, recyclen en hergebruiken van afvalstoffen, leren zij dat afval eigenlijk een waardevolle grondstof is. 

EDUCATIE IS BELANGRIJK

Het is belangrijk dat de nieuwe generaties al vroeg leren hoe zij het best om kunnen gaan met hun afval. Op een goede manier met afval omgaan is van groot belang om onze aarde te beschermen. Afval kan namelijk een groot negatief effect hebben op het milieu als hier niet bewust mee om wordt gegaan. Gelukkig kunnen we dit negatieve effect vrij gemakkelijk beperken. Dit doen wij door goed na te denken over waar we ons afval weggooien. Afvaleducatie is dus heel belangrijk!

LEREN SCHEIDEN, RECYCLEN EN HERGEBRUIKEN

Met behulp van goede afvaleducatie kunnen we leerlingen al vroeg leren hoe belangrijk het is om afval te scheiden, wat recyclen is en zelfs hoe zij het ontstaan van afval zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Zo leren zij al vroeg om zich bewust te zijn van de effecten van afval op het milieu. Uiteindelijk zorgt dit er dan voor dat er steeds meer afval wordt gescheiden en gerecycled. In veel huishoudens wordt tegenwoordig al zoveel mogelijk afval gescheiden. Als we ook op scholen meer aandacht aan afval besteden, wordt het scheiden van afval en het hergebruiken van producten gemakkelijker een gewoonte. Zo gaan we in Nederland afval steeds meer zien als een waardevolle grondstof.

ZWERFAFVAL

Bij veel onderwijsinstellingen is zwerfafval een bron van irritatie, voor zowel de onderwijsinstelling zelf als de omgeving. Vaak vinden we rond onderwijsinstellingen de zogenaamde ‘’snoeproutes’’. Dit zijn de diverse routes die leerlingen afleggen om bij hun school te komen. Langs deze routes worden vaak veel snackpapiertjes, blikjes, flesjes of andere verpakkingsmaterialen gevonden.

Afvaleducatie heeft ook een positieve invloed op de hoeveelheid zwerfafval. Het zorgt er namelijk voor dat de leerlingen zich bewust zijn van de effecten van afval op het milieu. Zij weten immers dat een plastic flesje gerecycled kan worden en dat dit beter is voor het milieu. Als zij dagelijks actief bezig zijn met het scheiden van afval, wordt dit misschien wel een automatisme! Hopelijk wordt het dan ook een gewoonte om altijd naar een prullenbak te lopen om iets weg te gooien. Zelfs als het ergens niet mogelijk is om afval te scheiden, beseffen zij zich wel dat het beter is om het in de prullenbak te gooien dan op de grond. Zij weten immers wat voor negatieve effecten het dumpen van afval in de natuur of op straat heeft. Door afvaleducatie hopen we natuurlijk dat we uiteindelijk een positieve en blijvende gedragsverandering teweeg brengen!

TIPS

Wij vinden afvaleducatie heel belangrijk. Daarom hebben wij een paar tips op een rijtje gezet waarmee onderwijsinstellingen extra aandacht aan dit thema kunt besteden:

  • Milieu Service Nederland heeft een afvaleducatieboekje ontwikkeld. Dit boekje leert kinderen op speelse wijze hoe belangrijk het is om afval netjes weg te gooien. Afval blijft namelijk wel erg lang bestaan als we het gewoon op de grond gooien! Het boekje is geschikt voor jongere kinderen op de basisschool. U kunt het boekje via onze website gratis aanvragen.
  • Op internet is veel gratis lesmateriaal over afval te vinden. Hiermee kunt u een themaweek over afval organiseren. Weet u niet zeker of het gevonden materiaal echt een blijvend resultaat gaat opleveren? Op de website van Onzeschoolafvalvrij staat een checklist voor een educatieprogramma over zwerfafval. Zo ziet u precies waar u aan moet denken bij het samenstellen van een lesprogramma.
  • Het starten van een zogenaamde ‘’Milieustraat’’. In deze straat vinden de leerlingen diverse inzamelmiddelen waar zij hun afval gescheiden kunnen weggooien. Ook kan deze milieustraat verder worden aangekleed met informatieve borden. Hierop kan bijvoorbeeld worden aangegeven wat bij welke afvalstroom hoort. Dat maakt het scheiden van het afval een stuk gemakkelijker.
  • Laat uw leerlingen meedenken over uw afvalbeleid en lesmateriaal. Dit zorgt ervoor dat zij hier actief mee aan de gang gaan en zich betrokken voelen bij het onderwerp. Ook geeft dit meteen een duidelijk beeld van de huidige afvalkennis van de leerlingen. Bovendien ontdekken de leerkrachten dan direct hoeveel waarde de leerlingen al hechten aan het scheiden van afval.
  • Moedig leerlingen aan om geen broodzakjes mee te nemen, maar juist broodtrommels. Hetzelfde geldt voor drinkflesjes, moedig leerlingen aan om flesjes opnieuw te vullen of een speciale hervulbare drinkfles aan te schaffen.
  • Geef het goede voorbeeld! Het is van groot belang dat de onderwijsinstelling en de leerkrachten zelf het goede voorbeeld geven. Dit houdt dus in dat van de leerkrachten wordt verwacht dat zij bijvoorbeeld ook hun afval scheiden, broodtrommels meenemen en hun flesjes hergebruiken. Ook wordt van de onderwijsinstelling zelf verwacht zij voldoende en geschikte inzamelmiddelen faciliteert.

GEEF HET GOEDE VOORBEELD

Om het goede voorbeeld te geven, is het belangrijk dat het mogelijk is om op school afval te scheiden. Door voldoende inzamelmiddelen voor diverse afvalstromen te plaatsen, wordt het veel gemakkelijker om afval te scheiden. Het scheiden van afval wordt dan niet langer gezien als een extra handeling.

Bij onderwijsinstellingen komen diverse afvalstromen vrij. De afvalstromen die we bij vrijwel iedere school zien vrijkomen zijn: papier en karton, plastic, swill, vertrouwelijk papier en restafval. Deze afvalstromen kunnen gemakkelijk gescheiden worden ingezameld. Daarnaast kunnen papier en karton, plastic, swill en vertrouwelijk papier allemaal gerecycled worden. Dat is veel beter voor het milieu. Daarnaast zorgt het scheiden van afval er ook voor dat u bespaart op uw totale afvalkosten. Door afval te scheiden, komt er immers minder afval bij de dure afvalstroom van het restafval terecht.

Het scheiden van afval zorgt er ook voor dat de inzamelmiddelen minder snel vol zitten. Hierdoor is het mogelijk om een lagere ledigingsfrequentie aan te houden. Dit zorgt voor een besparing op de transportkosten en een lagere CO2-uitstoot.

INZAMELMIDDELEN VOOR SCHOLEN

Milieu Service Nederland beschikt over een groot assortiment aan inzamelmiddelen. Veel van deze inzamelmiddelen zijn zeer geschikt voor onderwijsinstellingen. Hiermee kunnen zij gemakkelijk, voordelig en op milieuvriendelijke wijze hun afval inzamelen.

DE MULTI AFVAL CONTAINER

De Multi Afval Container (MAC) is een modulair inzamelmiddel waarmee u in slechts 1 container meerdere afvalstromen, gescheiden van elkaar, inzamelt. Mooi aan dit systeem is dat u de afvalbakken zelf samenstelt op basis van de afvalstromen die bij uw school vrijkomen. Per MAC kunt u tot wel 5 verschillende afvalstromen inzamelen: papier, plastic, koffiebekers, gft en restafval. Het is dus ook mogelijk om voor de klaslokalen een andere samenstelling te kiezen dan voor bijvoorbeeld de kantine. De verschillende inwerpopeningen en kleuraanduidingen per afvalstroom maken het scheiden van afval een fluitje van een cent!

ONDERGRONDSE CONTAINERS

Heeft uw onderwijsinstelling een groot eigen terrein en komt er veel afval vrij? Dan is het ook mogelijk om een ondergrondse container te plaatsen. Ook hiermee kunt u uw afval gescheiden inzamelen, door voor aparte afvalstromen een aparte container te plaatsen. Ondergrondse containers hebben diverse voordelen. Dankzij de constante temperatuur onder de grond, gaat het afval minder snel gisten en rotten. Dit voorkomt het ontstaan van nare geurtjes. Daarnaast kan er ook geen ongedierte bij het afval komen. Vanwege de grote opslagcapaciteit hoeven de containers bovendien minder vaak geleegd te worden.

ROLCONTAINERS

Het is ook mogelijk om diverse afvalstromen gescheiden in te zamelen met behulp van rolcontainers. Deze zijn in veel verschillende maten verkrijgbaar. Daarnaast zijn rolcontainers geschikt voor het inzamelen van alle afvalstromen die bij onderwijsinstellingen kunnen vrijkomen. Iedere afvalstroom heeft een aparte kleur rolcontainer, waardoor het makkelijk is om te zien wat daarin weggegooid mag worden.

MINIPERSCONTAINER

Met een Miniperscontainer perst u tot wel 27m3 afval samen. Dat is vergelijkbaar met het afval van 24 rolcontainers van 1100 liter. Een groot voordeel van de Miniperscontainer is dat het afval door het persen veel minder ruimte inneemt. Daardoor hoeft de container minder vaak geleegd te worden. De Miniperscontainer is uitgerust met een automatische volmelder, waardoor de ledigingsfrequentie zich automatisch aanpast naar gebruik. Zo worden er geen onnodige kilometers gereden. Dat zorgt voor een verlaging van de CO2-uitstoot. De Miniperscontainer neemt daarnaast maximaal 8m2 vloeroppervlak in beslag. Hij kan dus gemakkelijk in kleine, krappe ruimtes geplaatst worden, zoals bijvoorbeeld een fietsenstalling.

HULP NODIG?

Wilt u weten hoe u het afvalbeheer van uw onderwijsinstelling zo voordelig en milieuvriendelijk inricht? Neemt u dan gerust contact met ons op. Onze Branchemanagers voorzien u graag van advies over een passende oplossing voor uw specifieke situatie. Wij helpen u graag bij het scheiden van uw afval of zelfs het inrichten van een milieustraat.

Heeft u interesse in ons afvaleducatieboekje? Dit boekje kunt u via onze website aanvragen. Laten we samen de nieuwe generaties leren hoe zij het beste met hun afval om kunnen gaan!

Top