Gepubliceerd: 27 maart 2025

Expert update: dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving in 2025

Geschreven door:
Content marketeer Denise van Namen
Denise van Namen Content Marketeer
Deel:
Joost Huigen

De wet- en regelgeving verandert vaak in de afvalbranche. Dit zorgt ervoor dat we altijd op scherp staan om onze dienstverlening te optimaliseren en onze klanten te informeren. Als organisatie moet je van zoveel op de hoogte zijn en blijven, dat we het op het gebied van afval graag makkelijker voor je maken.

In een reeks van vijf interviews delen onze experts van Milieu Service Nederland hun inzichten en verwachtingen. In dit deel gaan we dieper in op de ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving en lees je wat je dit jaar kunt verwachten.

geen Ophaaldienst volgens kalender

Filled star

Beste Milieuservice team, Ophaaldienst Lombardkade 24-23A in Rotterdam, dat had vandaag moeten gebeuren: Vandaag had u naar ons kantoor moeten komen om het afval op te halen. Er is niemand gekomen. Ik heb u e-mails gestuurd en minstens 3 verschillende mensen aan de telefoon gesproken: - geen reactie op mijn e-mails - uw mensen hebben steeds gezegd dat de inzameling vandaag zou plaatsvinden ER IS NIETS GEBEURD, ONZE CONTAINER IS 100% VOL EN HET ERGSTE: IEMAND HEEFT ONZE TASSEN GEOPEND EN ONZE SPULLEN OP STRAAT UITGESPREID! Dit is onacceptabel, zoals u zich kunt voorstellen. Ik heb uw noodnummer gebeld: GEEN ANTWOORD We verwachten u volgende week maandag 2 juni. We willen ook graag een klacht indienen, omdat dit vaker is gebeurd en we een duidelijke kalender nodig hebben en ervoor zorgen dat de inzameling plaatsvindt op het afgesproken tijdstip, 100% zekerheid. BEVESTIG dit alstublieft.

Helena Casanova uit Rotterdam

Hebben hun zaken niet voor mekaar

Filled star

Aan het begin weinig problemen gehad, tot we wouden inloggen om te kijken waarom onze container niet was geleegd. bij het inloggen kwam ik bij een bedrijf uit die voor ons aan de andere kant van Nederland zit. Daarna maar gebeld naar de klantenservice zie zijden dat de onderaannemer in eens was gestopt met afval ophalen. in dat zelfde gesprek gezegd dat wij in de online omgeving konden van een ander bedrijf, daar gingen ze wat aan doen. binnen een paar uur kon ik in de omgeving van ons eigen bedrijf maar ook nog steeds in de omgeving van het andere bedrijf. maar na meer dan 4 maanden meerdere telefoontjes klopt er nog niks van de online omgeving en de afvalkalender. elke keer als wij bellen word er gezegd we lossen het op maar er gebeurt niks. vandaag weer container niet geleegd terwijl er online staat deze geleegd zou worden.

Mark uit Delfzijl

Container niet geleegd na meermaal bellen (1 hele week gebeld, nog steeds niet opgehaald)

Filled star

Nadat de container niet geleegd was op de afgesproken dag heb ik de volgende morgen meteen gebeld met de klantenservice. Die zei dat ze me terug zouden bellen om dit af te handelen. Niet gebeurd, en dus belde ik de dag erop nogmaals. Deze keer moest ik een foto van de volle container sturen, waarna het diezelfde week nog opgehaald zou worden. Ook niet gebeurd. Bel ik vrijdag nogmaals, en dan is maar wachten op maandag. Ik bel dan om 08:00 's ochtends op maandag om er zeker van te zijn dat ze de container komen halen, en ze zeggen van wel, maar ze komen weer niet. Vanmiddag nog gebeld, en ze zouden me terugbellen. Nogmaals niet teruggebeld. Dan bel ik ze nogmaals terug, maar niks kan nu geregeld worden omdat het sluitingstijd is, en ze zullen me morgen terugbellen. Ben ten einde raad

Haiyan uit Loenen

Prettige en toegankelijke service

Filled star Filled star Filled star Filled star Filled star

Wij zijn al een tijd klant bij Milieu Service Nederland voor ons rest- en papier&karton afval en onze ervaring is erg positief. De containers worden op vaste momenten in de week geleegd. Ze zijn erg goed bereikbaar voor vragen - je krijgt snel iemand aan de lijn die ook echt met je mee kan denken. Ze reageren vlot en professioneel, wat het samenwerken prettig maakt. MSN denkt actief mee in oplossingen. Geen onnodig gedoe, maar duidelijke communicatie en snelle actie wanneer dat nodig is. Een betrouwbare partner waar je makkelijk mee schakelt.

Happy Kids uit Utrecht

Slecht !!

Filled star

Drie weken lang is ons afval niet opgehaald. We hebben meerdere keren gebeld en gemaild, maar ontvangen geen reactie of alleen valse beloftes. Hierdoor zijn we in problemen gekomen met de gemeente, omdat de situatie zo is geëscaleerd. Ik raad niemand deze dienst aan! Bespaar je energie en kies voor een andere afvaldienst.

Sukru uit Zaandam

Prettig bedrijf om mee te werken.

Filled star Filled star Filled star Filled star Filled star

Wij hebben jarenlang prettig samengewerkt met Milieu Service Nederland. Onze ervaring is dat zij goed meedenken met wat een bedrijf nodig heeft en passende oplossingen bieden voor het afvoeren van het afval. Het contact is altijd heel goed geweest en we zijn altijd op een prettige, flexibele manier te woord gestaan als wij specifieke vragen hadden. Wij zullen Milieu Service Nederland zeker aanbevelen bij onze zakelijke contacten.

Janneke uit Rotterdam

Hij denkt met ons mee, dat zie je niet meer zo veel in deze tijd

Filled star Filled star Filled star Filled star Filled star

Edwin is iemand nog die de klant wil behagen. En dat doet hij zeer goed. Hij denkt mee, er is goed mee te praten en mee te overleggen. Hij gaat nog ECHT voor de klant. En dat is aan alles te merken. Dat geeft dat ik vertrouwen heb in het bedrijf Milieu Service. Ik sta zelf in de Hospitality branche. Ik ben iedere dag hier mee bezig en dat is het ongelofelijk prettig als je een leverancier/ accountmanager tegen over je hebt die dat zelfde hoge service niveau na streeft. Een groot compliment vind ik dit naar Edwin van Halteren. Op een goede en zeer prettige samenwerking. Maar dat gaat zeker goedkoper. René Derks, 't Zusje Doetinchem

rene uit doetinchem

Zeer slechte ervaring zowel aan het begin van het contract als nu bij het einde van mijn bedrijf.

Filled star

Bij het begin werd ik telefonisch slecht voorgelicht en had ik een contract voor medisch afval wat veel te ruim was voor mijn kliniek. Dat heeft zeer veel moeite gekost om dat te veranderen tot zelfs dreigen met een deurwaarder. Nu heb ik mijn kliniek moeten verkopen en blijkt dat ik een contract had van een jaar, met daarna een automatisch verlenging voor 4 jaar, wat op zich al absurd is. Ik heb geen bedrijf meer, geen medisch afval, maar desondanks houden ze zich aan het contract vast tot eind 2027 en komen ze dus ieder kwartaal afval ophalen wat er niet is. Klantenservice kent dit bedrijf niet

Frans Evers uit Geldrop

Goede communicatie met aftersales

Filled star Filled star Filled star Filled star Filled star

Gesproken met Linda van aftersales. Zij heeft snel en accuraat gereageerd op mijn vragen/mails.

IJssalon Schaufeli uit Apeldoorn

Wat een top service!

Filled star Filled star Filled star Filled star Filled star

Na toch wel enigzins wat gedoe omtrent afval lediging heeft de heer van halteren mij enorm uit de brand geholpen. Naast oplossing bedenken ook meteen kijken hoe we alles beter kunnen optimaliseren omtrent afval lediging. Al met al erg tevreden met hoe milieu service Nederland alles regelt! Vincent staal Faciltair manager Nijmegen KO company

Vincent uit Nijmegen

CSRD: verplicht of toch niet?

Het afgelopen jaar stond voor veel organisaties in het teken van de CSRD. De voorbereidingen waren in volle gang, in de veronderstelling dat ze vanaf dit jaar verplicht zouden moeten rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Recent zijn er echter belangrijke wijzigingen aangekondigd, waardoor niet alle organisaties meer verplicht zijn om hun rapportage in te dienen.

Europese bedrijven met meer dan 250 werknemers zouden vanaf dit jaar verplicht zijn te rapporteren volgens de CSRD. Nu hebben verschillende landen zorgen uitgesproken over de haalbaarheid hiervan, waardoor onder andere deze eis is versoepeld naar organisaties met meer dan 450 werknemers. Dit betekent dat een groot aantal bedrijven niet langer verplicht is om te rapporteren. Deze versoepeling geeft ruimte voor een betere voorbereiding, maar wij raden organisaties alsnog aan om de rapportage vrijwillig in te dienen. Het is namelijk een mooie kans om te laten zien dat je een duurzaam beleid hanteert én het kan een financieel voordeel opleveren bij het aanvragen van bijvoorbeeld een lening bij de bank.

CSRD

Wegwerpbekers: nu echt niet meer toegestaan

De afgelopen tijd was er veel verwarring rondom de regelgeving over wegwerpbekers en of ze wel of niet nog gebruikt mochten worden. Hoewel single-use plastics al langer verboden zijn door de Europese Unie, ontstond er in Nederland onduidelijkheid door twee tegenstrijdige moties die waren ingediend door de regering. Hierdoor was het voor ondernemers niet duidelijk waar ze zich precies aan moesten houden en bleven de wegwerpbekers bij veel organisaties gewoon in beeld.

Nu is er meer duidelijkheid. De moties zijn ingetrokken, waardoor wegwerpbekers met plastic laagjes nu echt niet meer toegestaan zijn. Tenzij ondernemers kunnen aantonen dat 95% van alle gebruikte bekers worden gerecycled.

Op zoek naar herbruikbare koffiebekers? Wij kunnen je daarmee helpen. Lees meer via onderstaande button.

Meer informatie

AI-geletterdheid: kennis en verantwoordelijkheid

Vanaf februari 2025 is elke organisatie in Europa die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie (AI) verplicht om ervoor te zorgen dat de werknemers begrijpen hoe het werkt en hoe het op een verantwoordelijke manier kan worden toegepast. AI wordt steeds vaker ingezet binnen organisaties, ook voor afvalinzameling. Zo is onze Bin-e bijna klaar om automatisch afval te scheiden op verschillende locaties en kunnen afvalstromen tegenwoordig middels visuele AI worden gescand op zuiverheid. Het is daarom belangrijk dat gebruikers begrijpen hoe ze deze technologie gebruiken, wat het doet en welke impact het kan hebben. Organisaties kunnen hieraan bijdragen door trainingen te organiseren voor hun medewerkers of cursussen aan te bieden.

Training

Maak van afval en innovatie een sterk team

Volgens onze business developer circulaire innovatie kunnen de ontwikkelingen erg voordelig zijn voor jouw organisatie: "Duurzaam afvalmanagement wordt van grote waarde en transparantie in rapportages kan zelfs financiële voordelen opleveren. Door AI te combineren met slim afvalmanagement krijg je efficiëntere processen, minder verspilling en een toekomstbestendig bedrijf." 

Ben jij benieuwd wat er de komende tijd nog meer op je afkomt in de wet- en regelgeving? Download via de button een helder overzicht van de belangrijkste mijlpalen en verplichtingen, bijvoorbeeld rondom de CSRD. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Download onze tijdlijn

Meer weten over wet- en regelgeving?

Joost beantwoordt graag je vragen.

Joost Huigen Business developer | Joost weet alles van de markt, wetgeving en technologische ontwikkelingen. Met deze kennis werkt hij dagelijks aan innovatie en groei voor Milieu Service Nederland.
Gepubliceerd: 27 maart 2025
Deel: